لیوان یکبار مصرف بزرگ نوعی ظروف یکبار مصرف و بسته بندی مواد غذایی است. انواع لیوان یکبار مصرف: لیوان کاغذی، لیوان پلاستیکی و لیوان فوم.
برای ساخت فنجان های فوم از پلی استایرن منبسط شده و برای ساخت لیوان های پلاستیکی از پلی پروپیلن استفاده می شود. علاوه بر این، محصول فقط برای یک بار استفاده است.
لیوان های یکبار مصرف و محصولات مشابه منبع اصلی زباله های مصرفی و خانگی مانند کاغذهای باطله و زباله های پلاستیکی هستند. موضوع قدردانی از خانه معمولی که به نام 70 فنجان نامگذاری شده است، در تمام طول سال از فنجان استفاده می کرد. ایالات متحده حدود 108 میلیارد لیوان کاغذی و انگلستان 2.5 میلیارد لیوان کاغذی مصرف می کند.
لارنس لیولین سیفون کاغذی یکبار مصرف را در سال 1908 اختراع کرد و در سال 1912 لیولین و هیو مور شروع به بازاریابی سیفون کردند که یک لیوان کاغذی یکبار مصرف دیگر بود. این جام بهداشتی تصمیم گرفته شد تا مردم بتوانند آب عمومی را بدون انتشار میکروب بنوشند. نام القصص الصحیح بعدها به علی تغییر یافت
فنجان فوم یکبار مصرف حاوی قهوه. لیوان اداری معمولاً با نام تجاری Laldem. پس از آن، Llewellyn و Moore فنجان های بستنی کاغذی یکبار مصرف را ایجاد کردند که شامل درب هایی با تصاویر ورزشکاران، ستاره های سینما و حیوانات بود.
مصارف تجاری
برخی از مشاغل، مانند خرده فروشان و تاجران محلی کیک، محصولات خود را در فنجان های یکبار مصرف می فروشند. کتاب قاهره 2011 بیان می کند که زنجیره فروش کیک های محلی من از یک میلیارد فنجان قهوه برای یک بار استفاده در سال استفاده می کنند که برای دو بار دور زمین کافی است.
مقاله ای در سال 2012 در روزنامه (On Earth) وجود دارد که می گوید استارباکس در سال 2011 از بیش از چهار میلیارد فنجان قهوه یک بار مصرف استفاده کرده است. ماکارونی خشک شده را به قوطی اضافه کنید و محصول را ظرف سه دقیقه بجوشانید.
شرکت مواد غذایی نیسین در اوایل دهه 1970 شروع به بازاریابی این محصول در یک فنجان کفدار کرد.
آلودگی:
سهم صنعت لیوان کاغذی در آلودگی آب زمانی که مواد شیمیایی مانند کلر، دی اکسید کلر و گوگرد کاهش یافته وارد کانال های آب می شوند. و سهم فنجان های فوم در آلودگی هوا زمانی که پنتان در هوا وجود دارد.
بازیافت و سایر اقدامات زیست محیطی
بازیافت ظروف پلی پروپیلن به آرامی در برخی از کشورهای توسعه یافته در حال افزایش است، اما هنوز به ما محدود می شود. مک دونالد در سال 2014 لیوان های فوم را به لیوان های کاغذی تبدیل کرد. لیوان های کاغذی با همکاری سیمبلی کابز و جیمز کروبر از سال 2016 در بریتانیا بازیافت خواهند شد.
در جشنهایی مانند Oktoberfest باواریا، موضوع اجتناب از هزینههای ناشی از سرقت یا مفقود شدن بدون اجاره مواد مصرفی است: مشتری پیش پرداخت فنجان یا لیوان نوشیدنی را میپردازد و برای ارجاع تخفیف دریافت میکند.